Rabu, 14 Oktober 2015

Berita baik untuk Kaki Pancing!!!!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera Semua Kaki2 Pancing Semua.....
Lama Benor dah rasanye tak Inteprim..sibuk duk menuntut Ilmu....Huhuhu......

Ada BERITA BAIK UNTUK ANDA SEMUA!!!!!

Allahamdulilah.....Hijrah tahunni Allah Tunjuk jalan Untuk TAMBAH REZEKI.......

Selain dapat bantu Keluarga ,Tambah duit poket dan juga menyambung Aktiviti Hobi yang dah lama Tinggal...Rindunya Kat JORANKU!!!!! Perkhabaran  Baik untuk anda....Bisnes Sampoi,Santai-santai aje.....

Sambil memancing dapat duit!!!!!!!!
Selamani kita guna tapi tak tau pula yang HP kitani boleh tambah PASIF INCOME!!!! Saya ni tak pandai nak becerita cube tengok VEDIO KAT BAWAHNI JELAH.....

video

Tone Excel di TV3 :

Testimoni yang Berjaya:

Pesana Sifu :


Zazzzzz!!!!InsyaAllah Berkat usaha,iktiar dan tawakal....pasti berjaya....!!!







InsyaAllah...Rakan-rakan yang berminat boleh Wassap saya!!
-Test Dulu dalam masa Sebulan dalam web http://AutoDownLine123.com/?ref=54930
-Support group dalam wassap kalau nak bertanya.
-Bina Blog atau fanpage FB Percuma bagi yg terawal...
- Latihan sampai faham dan pandai business ni...insyaAllah..
-Dah Faham nak masuk @ tak terpulang...tiada paksaan.....

Rakan2 yg sy hormati..jika anda tercari2 apakah bisnes yg mudah & senang, tiada tekanan sambil santai2..nak tahu jom klik >> http://AutoDownLine123.com/?ref=54930
Daftar free n belajar dulu : http://AutoDownLine123.com/?ref=54930
Dah pandai lengkapkan ilmu...then nak masuk ke tak terpulang.....keputusan di tangan anda...
Saya cube untuk berkongsi rezeki ..mana tahu ada diantara anda dalam kesusahan....Amin..moga2 diberkarti Allah.....

Rabu, 14 Januari 2015

SHIMANO


SHIMANO



FEATURES
8+1 Bearings
Retrieve Range 43 (in)
29.1-36.4 WEIGHT RANGE (oz)
Lever Drag
34.1 (lb) Drag Power
Extra High Crank Power
Moderate Cast Rating
High Speed, High Power, extremely castable, with interchangeable drag cams for any blue water fishing scenario you'll encounter.


High Speed, High Power, extremely castable, with interchangeable drag cams for any blue water fishing scenario you'll encounter.
QUICK SPECS
Series : Torsa
Family Type : Lever Drag
Models Offered : 5
Key Feature : Combines Speed and Power
Ball Bearings : 8
Roller Bearings : 1
Maximum Drag (lb) : 34.1 (lb)
Retrieve Per Crank Range (in) : 43

FEATURES
6+1 Bearings
Retrieve Range 38-25 - 45/20 (in)
15.9-56 WEIGHT RANGE (oz)
Star Drag
20-60 (lb) Drag Power Range
Extra High Crank Power
N/A Cast Rating


The Talica is the pinnacle of the small lever drag 2-Speed market. Designed from the ground up to be an excellent casting reel with an ultra-smooth and powerful drag system to handle long battles. These reels were purpose built to take advantage of modern braided lines such as Power Pro Hollow Ace and shorter fluorocarbon leaders. We offer the Talica in 11 different sizes to tackle a variety of offshore fish from the football size tuna, to record setting class pelagic species.
QUICK SPECS
Series : Talica
Family Type : Lever Drag
Models Offered : 11
Key Feature : Cranking power
Ball Bearings : 6
Roller Bearings : 1
Maximum Drag (lb) : 20-60 (lb)
Retrieve Per Crank Range (in) : 38-41



FEATURES
6 Bearings
Retrieve Range 60 (in)
28.1 WEIGHT RANGE (oz)
Lever Drag
15 (lb) Drag Power
Extra High Crank Power
N/A Cast Ratin





This is what Shimano does. The all new Talica 20BFC reel is a dream reel. Specifically built to meet the highest level of requirements of the Pro Billfish tournament scene. Ultra high speed with 60' of line retrieved per crank, and to keep from breaking off, 3 pounds minimum drag at strike. For a competitive advantage, look to this technologically advanced tool for the competitive angling scene.
QUICK SPECS
Series : Talica BFC
Family Type : Lever Drag
Models Offered : 1
Key Feature : Billfish Concept
Ball Bearings : 6
Roller Bearings : 0
Maximum Drag (lb) : 15 (lb)
Retrieve Per Crank Range (in) : 60

Jumaat, 26 Disember 2014

Pancing Jaring


Bagi kaki pancing yang ingin mendapat tangkapan mudah dan ingin dijadikan lauk kaedah ini boleh dicuba......sekali dapat satu group ikan tu..pehhh...pancing ini boleh didapati di kedai2 pancing....selamat mencuba..



Contoh jaring pancing yg boleh dibeli..kalau nak jimat atau lebih besar boleh buat sendiri



Contoh2 hasil Tangkapan Dari blog kaki Pancing













Khamis, 25 Disember 2014

MEMANCING IKAN PARI



Umpan Ikan Pari


Penggunaan umpan sesetengahnya mengikut tempat dan lokasi pancing. Boleh rujuk kepada penduduk setempat jika ingin kepastian. Umpan yang disebutkan ini adalah jenis umpan yang biasa dirembat sang pari. Oleh kerana pari ikan yang suka mendap di dasar, peralatan halus dan lembut bukanlah lawannya. Saiz minimum yang disyorkan ialah 20 paun atau PE2.Umpan yang biasa digunakan memancing pari adalah:
Udang hidup


Sotong cumit
Sotong jarum hidup

Sotong mati tapi yang belum kena ais

Sotong kurita
Sotong katak kecil
Ikan jajang (seperti belacak sungai)
Ikan belanak
Selayang/ selar kuning di potong dua
Anak ikan bebolos
Anak ikan gelama
Ikan kembung
Perumpun
Ikan tamban dan
Ikan beliak mata


Waktu Memancing Ikan Pari

Waktu sesuai ialah ketika arus tidak terlalu laju dan waktu di antara berlakunya perubahan pasang surut air. Pari menelan umpan tidak kira masa, sama ada pagi, petang dan malam.Teknik Memancing Ikan Pari

Pari apabila menelan umpan dan terasa tekanan yang dikenakan ke atasnya akan mula melarikan diri. Tenaga yang di miliki pada permulaan ini sukar untuk ditangani pemancing. Jika berlaku keadaan ini kita perlu beri tali tapi jangan terlalu longgar dan tunggu sehingga larian pari lemah. Semasa memberi tali, pada masa yang sama sentiasa berikan tekanan pari pari bertujuan meletihkan ia. Jika ada peluang mengarau tali lakukan tanpa ragu-ragu. Bermain dengan pari banyak memerlukan kesabaran terutama apabila ia memekap di dasar dalam jangka masa yang lama.

Jenis Ikan Pari

Jenis pari yang biasa makan umpan pemancing ialah pari benting, pari harimau, pari minyak, pari lalat, pari pasir, pari nyonya, pari daun, pari kulim, pari tanjung, ketuka dan kadang kala pari lang.


Sumber :Tip Memancing

Cara Memancing Ikan Siakap Kolam



Cara memancing Ikan Siakap Kolam sebenarnya tidak sesusah dan serumit cara memancing ikan siakap di lautan, pantai dan juga sungai. Cara Memancing Ikan Siakap di kolam berbayar sebenarnya anda tidak perlu sangat memikirkan tentang Jadual Pasang Surut, waktu memancing, faktor cuaca dan juga kelengkapan.


Apa yang anda perlu pratikkan adalah dari segi teknik memancing ikan siakap kolam. Selalunya terdapat beberapa Cara memancing ikan siakap kolam yang selalu di guna pakai oleh otai-otai kolam pancing berbayar air masin terutamanya ikan siakap kolam air masin.


Terdapat pelbagai teknik yang aku pratikkan di kolam ikan siakap air masin ni. Ini adalah cara memancing ikan siakap kolam yang selalu aku gunakan iaitu teknik casting siakap udang kopek, teknik pelampong udang hidup dan teknik casting udang hidup.




Cara Memancing Ikan Siakap

Teknik Memancing Ikan Siakap Kolam


Cara Casting Siakap Udang Pasar Kopek ini yang selalu aku amalkan ketika mula-mula belajar Cara memancing Ikan Siakap Kolam. Dulu masa mula-mula belajar memancing ikan siakap kolam ni aku asyik terlepas jer ikan siakap sebab tak tau masa mana nak bagi tali pada ikan bawa lari umpan, bila masa nak sentap ikan siakap dan bagaimana nak cari ikan siakap kat kolam. So aku kawan la dengan otai-otai kolam ikan siakap, belanja minum, belanja rokok lama-lama dapat la panduan berguna cara memancing ikan siakap kolam.


Yang paling best teknik casting ikan siakap kolam ni masa ikan siakap ambil umpan, terasa meremang bulu roma. Jangan terus sentap, bagi tali biar ikan siakap bawa lari umpan dan telan udang kopek dulu dalam 20-30saat. Lepas tu pastikan tali utama joran anda tegang baru sentap.


Ini kerana Ikan siakap tidak terus menelan umpan cuma kepit di mulut sahaja selang beberapa saat barulah ikan siakap menelan Umpan udang kopek tersebut. Panjang perambut cara casting ikan siakap kolamyang selalu saya guna pakai ialah antara sejengkal sehingga sehasta dan di letak batu ladung kecil dan juga manik kecil berwarna. Boleh baca entri saya sebelum ini di bawah.
Cara Memancing Ikan Siakap

Cara Casting Ikan Siakap


Teknik memancing ikan siakap guna udang hidup pula, jarang saya guna kerana malas nak membeli atau mencari udang hidup. Guna udang kopek ni senang nak beli, ada kat pasar, pasaraya dan kat tepi jalan pun ada jual. Harganya lebih murah berbanding menggunakan Udang Hidup. Disamping itu udang hidup ni mahal sikit, lebih kurang RM1 seekor. Lagipun nikmat cara memancing ikan siakap kolam ini lebih kepada teknik casting. Kalau cara casting ikan siakap kolam menggunakan Gewang atau lures pulak, jarang kolam berbayar ikan siakap air masin membenar kan pemancing menggunakan Gewang atau Lures.





Perambut casting Ikan Siakap Kolam






Biasa kolam air masin jenis pancing lepas yang membenarkan cara memancing ikan siakap menggunakan Gewang atau Lures. Menggunakan udang hidup dalam Cara memancing ikan siakap kolam saya selalu gunakan pelampong dan juga teknik casting secara perlahan atau "slow". Mula-mula saya gunakan dahuluteknik casting slow menggunakan umpan udang hidup dah lama sikit baru gunakan pelampong pula. Bukan apa, teknik casting ikan siakap ni meletihkan bahu , kaki dan tangan juga.




perambut ikan siakap Pelampong

Inilah teknik yang selalu saya gunakan dalam Cara mancing Ikan Siakap Kolam Air Masin atau payau. Mungkin sesetengah pemancing menggunakan umpan anak ikan belanak, pisang ataupun anak ikan lampan dan juga hirisan ikan selayan ataupun ikan tamban. Terpulanglah pada kesukaan dan juga cara memancing ikan siakap kolam yang anda amalkan atau praktikkan.


Kecerdasan ikan siakap di kolam juga memainkan peranan dalam Cara memancing ikan siakap kolam.Memancing Ikan Siakap Kolam juga anda perlu mencari pot terbaik ikan siakap kolam. Pot-pot ikan siakap kolam juga juga sentiasa berubah setiap hari bergantung kepada kemasinan air kolam, cuaca dan kecerdasan.






Waktu terluang di musim sekolah ini pasti kolam-kolam berbayar pasti di penuhi kaki-kaki pancing kolam berbayar samada yang dah otai ataupun yang masih baru. Aku pastinya tidak terkecuali, boleh di katakan hari-hari melabuhkan joran di kolam. Aku sebenarnya banyak menghabiskan masa di kolam air tawar semenjak dua menjak ni untuk test umpan yang aku buat sendiri.


Terutamanya umpan ikan rohu, ikan patin, ikan keli dan juga umpan ikan tongsan. Cuma kadang-kadang aku melabuhkan joran kat kolam air masin ikan siakap. Bukan apa takut nanti berkarat pulak Cara Memancing Ikan Siakap Kolam kalau lama-lama tidak praktik teknik memancing ikan siakap kolam.




Inilah serba sedikit yang saya dapat kongsikan tentang Cara Memancing Ikan Siakap Kolam Berbayar semoga berguna untuk panduan memancing ikan siakap anda.

Sumber :ttip-memancing.blogspot.com

BANJIR DI KG CHENDRING KUANTAN











BANJIR DI KG BUKIT RANGIN KUANTAN 25.12.14

BANJIR DI KG BUKIT RANGIN KUANTAN 25.12.14